English
Πέμπτη, 14 Δεκεμβρίου 2017

Ναυπηγική

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(4 ψήφοι)
Ναυπηγική Ναυπηγική

Από τον 18ο αιώνα στη Σκιάθο υπήρχαν πολλά ναυπηγεία, ταρσανάδες  για εμπορικά πλοία κυρίως στην περιοχή του Αϊ Γιώργη, κοντά στη λίμνη, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει κι ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης :
«Όλη η μακρά και πλατεία αμμουδιά, η απλουμένη μεταξύ της λίμνης και του λιμένος, δεν είχε ουδένα κόκκον άμμου αμιγή από πριονίδια, ουδέ ένα χάλικα ελεύθερον από την γειτονίαν πελεκουδίου. Πόσα δάση αγριόξηλων μετεμορφώθησαν ενταύθα είς σκάφας  και κατάρτια υψηλά, με μυριάδας  οργυιών σχοινίων και πανιών, και πάσαι τιαυται σκάφαι θα εκοιμώντο τώρα τον αιώνιον ύπνον είς τα βάθη της Μεσογείου ή του Ευξείνου».
Ο Χρήστος Χειμώνας, που ερεύνησε την ανάπτυξη της Ναυπηγικής Τέχνης στο  νησί, μας  πληροφορεί για τις τοποθεσίες που βρίσκονταν οι Ταρσανάδες στις «Εικόνες από τους Ταρσανάδες της Σκιάθου», Έκδοση του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Σκιάθου:
«Το βόρειον άκρο του όρμου της Κεχριάς λέγεται Ταρσανάς κι αυτό γιατί εκεί ναυπήγησαν πλοία την Καστρινή εποχή του νησιού μας. Από το 1829 κι εδώ οι Ταρσανάδες μεταφέρθηκαν πάλι στη σημερινή πόλη της Σκιάθου και συγκεκριμένα στην περιοχή του Άη-Γιώργη, αργότερα δε δημιουργήθηκαν και άλλοι στο Γλυφονέρι, στην Αμμουδιά, στου Ζαχαράκη, στην  Ταλιάγρια, στου Σίφερι, αλλά και …  εξοχικά μέρη… »
Για τη ναυπήγηση των πλοίων οι άξιοι πρωτομάστορες ναυπηγοί και οι καλοί τεχνίτες του νησιού χρησιμοποιούσαν την άφθονη  ξυλεία της αγριοπεύκης που έδιναν τα πυκνά δάση του νησιού.
Ο Ν. Δ. Επιφανιάδης  στο Πρόλογο της έκδοσης  του Ιδρύματος Θ. & Β. Επιφανιάδη «ΤΑ ΣΚΙΑΘΙΤΙΚΑ ΚΑΡΑΒΙΑ»  αναφέρει ότι :
«Στο βιβλίο Α του Μνήμονος της Νήσου Σκιάθου, που καλύπτει μία σύντομη περίοδο μόνον σχεδόν δύο ετών - 11 Ιουλίου 1833 έως 5 Μαΐου 1835 - αναφέρονται 280 Πράξεις, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούν σε συμβόλαια ναυπηγήσεων, ναυλοσυμφωνιτικά, μετοχικά πλοίων, διαπόντια δάνεια, θαλασσοδάνεια, που μαρτυρούν τη δυναμική ναυτεμπορική δραστηριότητα του νησιού.
Δυστυχώς παρά τη δυναμικότητα αυτή του νησιού, ιδιαίτερα στον 19ο αιώνα, οι Σκιαθίτες καραβοκύρηδες δεν μπόρεσαν να προσαρμοστούν στην εξέλιξη καθώς προχωρούσε η νέα εποχή των σιδερένιων πλοίων και του ατμού με αποτέλεσμα η ναυτιλία της Σκιάθου, του ξύλου και του πανιού, να συρρικνωθεί καθώς εξαπλώνονταν το μηχανοκίνητο πλοίο.»  


Δ. Συμιακάκη

Διαβάστηκε 4804 φορές
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Υφαντική